Koha Plugins για το ILSaS+
Παρασκευή, 7 Φεβρουαρίου 2025
Last updated
Παρασκευή, 7 Φεβρουαρίου 2025
Last updated
Το σύστημα Koha παρέχει μια σειρά από πρόσθετα (plugins) που επεκτείνουν τη λειτουργικότητά του και διευκολύνουν την καθημερινή διαχείριση των βιβλιοθηκών, επιτρέποντας την αυτοματοποίηση και τη βελτίωση διαφόρων εργασιών. Τα plugins αυτά βοηθούν τους βιβλιοθηκονόμους και τους system librarians να διαχειρίζονται πιο αποτελεσματικά τις βιβλιογραφικές εγγραφές, τα δικαιώματα χρηστών, την αναζήτηση και τον έλεγχο δεδομένων, την απομάκρυνση διπλότυπων, καθώς και την παρακολούθηση της χρήσης της βιβλιοθήκης. Μέσω αυτών των εργαλείων, οι διαδικασίες γίνονται πιο γρήγορες, ακριβείς και αυτοματοποιημένες, μειώνοντας τον χρόνο και την ανάγκη για χειροκίνητη παρέμβαση. Τα plugins επιτρέπουν την καλύτερη οργάνωση του καταλόγου, την αποκατάσταση διαγραμμένων εγγραφών, την εξαγωγή δεδομένων, την προσαρμογή πεδίων MARC και τη βελτίωση της διαχείρισης καθιερωμένων όρων. Επίσης, υποστηρίζουν τη διαχείριση δικαιωμάτων χρηστών και παρέχουν χρήσιμες αναφορές για τη δραστηριότητα της βιβλιοθήκης. Στη συνέχεια, παρουσιάζονται ορισμένα από τα πιο χρήσιμα πρόσθετα για το Koha και οι τρόποι με τους οποίους μπορούν να αξιοποιηθούν στη βιβλιοθήκη.
Αυτό το πρόσθετο έχει σχεδιαστεί για να διευκολύνει και να επιταχύνει τη συγχώνευση εγγραφών και την απομάκρυνση διπλότυπων από καταλόγους. Χρησιμοποιεί τους υπάρχοντες κανόνες αντιστοίχισης. Κατά την εκτέλεση του προσθέτου, η πρώτη σελίδα που εμφανίζεται είναι η σελίδα αναζήτησης, όπου μπορείτε να περιορίσετε τις εγγραφές που θα ελεγχθούν για διπλότυπα εισάγοντας συγκεκριμένα κριτήρια. Εάν δεν εισαχθούν κριτήρια, θα πραγματοποιηθεί αναζήτηση σε ολόκληρο τον κατάλογο. ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Δεν συνιστάται η εκτέλεση αυτής της διαδικασίας σε καταλόγους μεγάλης έκτασης. Στη σελίδα αυτή, μπορείτε να επιλέξετε έναν κανόνα αντιστοίχισης για τη σύγκριση των εγγραφών. Το πρόσθετο χρησιμοποιεί τους κανόνες που έχουν οριστεί στη σελίδα Διαχείρισης του Koha. Τα αποτελέσματα της αναζήτησης (καθώς και η αναφορά συγχώνευσης) εμφανίζονται σύμφωνα με την προτίμηση συστήματος MergeReportFields. Στη σελίδα αποτελεσμάτων, μπορείτε να επιλέξετε το πλαίσιο "Συγχώνευση" για να επιβεβαιώσετε τη συγχώνευση των εγγραφών στην επιλεγμένη εγγραφή κάθε σειράς. Οι εγγραφές θα προεπιλεγούν βάσει μήκους ή καθορισμένου πεδίου αντιστοίχισης. Μόλις κάνετε κλικ στο "Συγχώνευση επιλεγμένων εγγραφών", θα εμφανιστεί μια σελίδα αποτελεσμάτων που θα δείχνει τις επιτυχώς συγχωνευμένες εγγραφές ή τυχόν σφάλματα.
Σύνδεσμος:
Αυτό το πρόσθετο επιτρέπει να επαναφέρετε εγγραφές και τα τεκμήριά τους που διαγράψατε κατά λάθος. Στην αρχική οθόνη, μπορείτε να επιλέξετε μια χρονική περίοδο κατά την οποία διαγράφηκαν τα τεκμήρια. Απλά επιλέξτε μια ημερομηνία έναρξης και, προαιρετικά, μια ημερομηνία λήξης. Στη συνέχεια, εμφανίζεται μια λίστα με τα διαγραμμένα τεκμήρια που αντιστοιχούν στην επιλεγμένη περίοδο. Το μόνο που απομένει είναι να επιλέξετε τα τεκμήρια που θέλετε να επαναφέρετε και να πατήσετε το κουμπί "Επιβεβαίωση". Τα επιλεγμένα τεκμήρια θα αποκατασταθούν. Εάν προέρχονται από εγγραφές που έχουν επίσης διαγραφεί, αυτές οι εγγραφές θα αποκατασταθούν μαζί με τα τεκμήριά τους.
Σύνδεσμος:
Αυτό το πρόσθετο παρέχει έναν τρόπο προσθήκης πεδίων δεδομένων στις εγγραφές MARC του Koha, προαιρετικά βάσει ενός κριτηρίου regex. Επίσης, επιτρέπει τη διαγραφή πεδίων δεδομένων χρησιμοποιώντας μια έκφραση regex.
Το πρόσθετο αναμένει ένα αρχείο CSV ως είσοδο με την ακόλουθη μορφή. Απαιτείται μια γραμμή heading:
biblionumber,data_field,ind1,ind2,criteria_subfield,criteria,sub-field codes[,..]
Τα πεδία criteria_subfield και criteria μπορούν να παραλειφθούν ή να παραμείνουν κενά σε μεμονωμένες εγγραφές. Εάν αυτά τα πεδία δεν υπάρχουν, τότε το data_field θα προστεθεί στην εγγραφή. Εάν υπάρχουν και το πεδίο criteria ταιριάζει με την τιμή του criteria_subfield στην εγγραφή, τότε όλα τα υπάρχοντα ταιριαστά υποπεδία θα διαγραφούν πρώτα. Το criteria χρησιμοποιεί έκφραση κανονικών εκφράσεων (regex) της γλώσσας PERL. Μπορούν να προστεθούν όσα υποπεδία χρειάζονται μέσω του πεδίου sub-field codes. Τα υπόλοιπα κενά πεδία δεν θα συμπεριληφθούν στις προσθήκες. Αυτή η δυνατότητα μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για τη διαγραφή υποπεδίων, θέτοντας ένα κριτήριο στο criteria_field και αφήνοντας κενά όλα τα υπόλοιπα υποπεδία.
Περιγραφή των πεδίων της κεφαλίδας CSV:
biblionumber – Αριθμός εγγραφής στο Koha (απαιτείται)
data_field – Αριθμός πεδίου MARC (απαιτείται)
ind1 – Δείκτης 1 του MARC, προεπιλεγμένη τιμή κενό εάν δεν υπάρχει
ind2 – Δείκτης 2 του MARC, προεπιλεγμένη τιμή κενό εάν δεν υπάρχει
criteria_subfield – Κωδικός υποπεδίου MARC για έλεγχο έναντι του κριτηρίου (προαιρετικό)
criteria – Κριτήριο MARC subfield (κανονική έκφραση PERL)
sub-field-code – Κωδικός υποπεδίου MARC που θα προστεθεί (μπορεί να επαναληφθεί για διαφορετικές τιμές υποπεδίου)
Εμφάνιση μετρητών για τις δραστηριότητες που συμβαίνουν στη βιβλιοθήκη (παρόντες δανεισμοί και αναζητήσεις) σε αντίστοιχο περιβάλλον διεπαφής εντός του συστήματος της βιβλιοθήκης. Το plugin Counters στο Koha επιτρέπει στους βιβλιοθηκονόμους και τους system librarians να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο τις βασικές δραστηριότητες της βιβλιοθήκης, όπως οι δανεισμοί και οι αναζητήσεις. Αυτή η δυνατότητα βοηθά στη διαχείριση των υπηρεσιών, προσφέροντας άμεση εικόνα της χρήσης του καταλόγου και των τεκμηρίων, κάτι που μπορεί να αξιοποιηθεί για τη λήψη αποφάσεων σχετικά με τη διαχείριση του υλικού και την προσαρμογή των παρεχόμενων υπηρεσιών. Η οπτικοποίηση αυτών των δεδομένων μέσα από το περιβάλλον του Koha επιτρέπει στους βιβλιοθηκονόμους να εντοπίζουν τάσεις στη χρήση της συλλογής, να αναγνωρίζουν περιόδους αιχμής και να προσαρμόζουν ανάλογα τους πόρους και το προσωπικό. Επιπλέον, οι system librarians μπορούν να αξιοποιήσουν αυτά τα δεδομένα για τη βελτίωση της υποδομής του συστήματος, παρακολουθώντας τη ζήτηση και τη συχνότητα χρήσης του καταλόγου, εξασφαλίζοντας έτσι πιο αποδοτική λειτουργία της βιβλιοθήκης.
Ένα πρόσθετο για το Koha που επιτρέπει τη λήψη εγγραφών βάσει μιας τυχαίας (arbitrary) λίστας από biblionumbers. Αυτό το πρόσθετο δέχεται ένα αρχείο με biblionumbers (ή barcodes) και εξάγει τα δεδομένα των τεκμηρίων είτε στην οθόνη είτε ως αρχείο CSV προς λήψη. Αυτό το πρόσθετο επιτρέπει στους system librarians να εξάγουν βιβλιογραφικές εγγραφές βάσει μιας λίστας biblionumbers ή barcodes και να αποθηκεύσουν τα δεδομένα είτε στην οθόνη είτε ως αρχείο CSV. Η δυνατότητα αυτή διευκολύνει τη μαζική ανάκτηση δεδομένων, τον έλεγχο και την επαλήθευση εγγραφών, καθώς και τη διαχείριση της απογραφής και των δανεισμών. Επιτρέπει την εύκολη εξαγωγή πληροφοριών για συγκεκριμένες συλλογές, τη βελτίωση της ποιότητας των δεδομένων μέσω εντοπισμού διπλότυπων ή ελλείψεων, καθώς και τη δημιουργία αναφορών για τη λήψη στρατηγικών αποφάσεων σχετικά με την απόκτηση νέου υλικού και τη βελτιστοποίηση των υπηρεσιών της βιβλιοθήκης. Επιπλέον, το εργαλείο αυτό υποστηρίζει τη διαλειτουργικότητα με άλλα συστήματα, επιτρέποντας τη χρήση των εξαγόμενων δεδομένων σε προγράμματα ανάλυσης ή σε άλλες βιβλιοθηκονομικές εφαρμογές. Μπορεί να αξιοποιηθεί για τη μεταφορά ή μετατροπή δεδομένων, διευκολύνοντας τη συγχώνευση εγγραφών ή τη μετάβασή τους σε νέο σύστημα. Συνολικά, προσφέρει έναν γρήγορο και αποδοτικό τρόπο διαχείρισης βιβλιογραφικών εγγραφών, εξοικονομώντας χρόνο και μειώνοντας την ανάγκη για πολύπλοκες SQL ερωτήσεις ή χειροκίνητη εργασία.
Αυτό το πρόσθετο ελέγχει μια παρτίδα εγγραφών καθιερωμένων όρων για να εντοπίσει όσους δεν χρησιμοποιούνται. Αυτό το πρόσθετο είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για τους βιβλιοθηκονόμους που διαχειρίζονται τις εγγραφές καθιερωμένων όρων, καθώς επιτρέπει τον εντοπισμό αχρησιμοποίητων όρων και τη διατήρηση μιας πιο καθαρής και οργανωμένης βάσης δεδομένων. Ο εντοπισμός καθιερωμένων όρων που δεν συνδέονται με βιβλιογραφικές εγγραφές βελτιώνει την ποιότητα του καταλόγου και διευκολύνει την πλοήγηση και την ανάκτηση πληροφοριών από τους χρήστες. Επιπλέον, η δυνατότητα εξαγωγής των αποτελεσμάτων σε CSV επιτρέπει την περαιτέρω επεξεργασία των δεδομένων και την τεκμηρίωση των αλλαγών, συμβάλλοντας στην αποτελεσματικότερη διαχείριση της βιβλιογραφικής ταξινόμησης και των θεματικών όρων της βιβλιοθήκης. Για τη χρήση του plugin:
Από τη σελίδα των προσθέτων, κάντε κλικ στο 'Εκτέλεση αναφοράς' για την Αναφορά Αχρησιμοποίητων Καθιερωμένων Όρων.
Εισαγάγετε ένα εύρος authority IDs (αριθμών εγγραφών) για έλεγχο ή την ημερομηνία δημιουργίας των εγγραφών καθιερωμένων όρων. Σημείωση – Το πρόσθετο έχει ενσωματωμένο όριο 5.000 εγγραφών, επομένως συνιστάται η εκκίνηση με μικρότερες παρτίδες.
Επιλέξτε εάν θέλετε να εμφανιστούν τα αποτελέσματα σε HTML ή να ληφθούν σε αρχείο CSV. Εκτελέστε την αναφορά και δείτε τα αποτελέσματά σας.
Αυτό το πρόσθετο επιτρέπει στους βιβλιοθηκονόμους να χρησιμοποιούν οποιουσδήποτε λογαριασμούς χρηστών ως "πρότυπα" για τον καθορισμό των δικαιωμάτων πρόσβασης άλλων χρηστών μέσω λιστών χρηστών. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε διαδραστικά είτε αυτόματα (μέσω αντιστοίχισης προτύπου με λίστα χρηστών). Αυτό το πρόσθετο βοηθά τους βιβλιοθηκονόμους να διαχειρίζονται μαζικά τα δικαιώματα χρηστών, διασφαλίζοντας ότι οι ρυθμίσεις πρόσβασης είναι συνεπείς και ευκολότερες στη διαχείριση. Αντί να ρυθμίζουν μεμονωμένα τα δικαιώματα κάθε χρήστη, μπορούν να χρησιμοποιούν προκαθορισμένους λογαριασμούς-πρότυπα, εξοικονομώντας χρόνο και μειώνοντας τα σφάλματα. Η αυτόματη ενημέρωση των δικαιωμάτων όταν ένας χρήστης προστίθεται σε μια λίστα ή όταν τροποποιείται το πρότυπο εξασφαλίζει την ομοιομορφία στις πολιτικές πρόσβασης. Επιπλέον, διευκολύνει τη διαχείριση μεγάλων ομάδων χρηστών, όπως προσωπικό ή φοιτητές, διατηρώντας σαφή έλεγχο των δικαιωμάτων τους στο σύστημα της βιβλιοθήκης.
Στην αυτόματη λειτουργία, τα δικαιώματα των χρηστών στη λίστα θα ενημερώνονται όταν:
Ένας χρήστης προστίθεται σε μια λίστα.
Τα δικαιώματα ενός χρήστη της λίστας ενημερώνονται (δηλαδή, δεν μπορείτε να αλλάξετε τα δικαιώματα μεμονωμένων χρηστών, καθώς αυτά θα επανέρχονται στις ρυθμίσεις του προτύπου).
Τα δικαιώματα του προτύπου χρήστη ενημερώνονται.
Σύνδεσμος:
Σύνδεσμος:
Σύνδεσμος:
Σύνδεσμος:
Σύνδεσμος: